Lustrumproject 2024

Lustrum project Rotary Apeldoorn Noord, 2024.

Donatie aan de Zuid Afrikaanse organisatie:   Community Cohesion – Not For, But With

Community Cohesion runt een shelter in Kaapstad om slachtoffers van huiselijk geweld onderdak te kunnen bieden. Tijdens de opvang leren ze hen om zelf de regie, weer, in handen te nemen.

Onze club heeft er voor gekozen om als lustrumproject een geldbedrag van € 3.000,- ter beschikking te stellen voor het bouwen van een muur ter bescherming van de bewoners van deze shelter in Kaapstad.

De muur zorgt er voor dat de bewoners “gewoon” buiten kunnen lopen rond de shelter zonder lastig gevallen te worden van buitenaf.
De gebouwde muur maakt voor de vrouwen en kinderen in deze opvang echt hét verschil!!

Binnen de bescherming van de muur wordt nu namelijk een groentetuin aangelegd. Op die manier kunnen de vrouwen en kinderen leren hoe men zelf groenten kan verbouwen en verzorgen.

Het aanleren van deze vaardigheden maakt het mogelijk om na vertrek uit de opvang een eigen leven op te bouwen. Immers, door het aanleren van deze vaardigheid kan een vrouw zelf goed voedsel voor haar kinderen regelen, maar ook makkelijker als werkneemster aan de slag en daardoor financieel zelfstandig worden. Financiële zelfstandigheid bevordert namelijk het opbouwen van een veilig leven, want de afhankelijk zorgt er juist voor dat vrouwen met hun kinderen noodgedwongen in onveilige situaties blijven hangen.

Met aanvullende bijdragen kunnen ook rijvaardigheidslessen worden betaald. Door vrouwen in staat te stellen hun rijbewijs te halen wordt mogelijk gemaakt dat ze financieel zelfstandig worden. Ze kunnen taxi- of buschauffeur worden, waar een grote behoefte aan bestaat.

Een verdere ambitie is om de muur te verlengen zodat er nog meer speelmogelijkheden en ruimte voor de kinderen ontstaat.
Aanvullende bijdragen zijn natuurlijk meer dan welkom. Deze kunnen gestort worden op het gebruikelijke rekeningnummer van onze club: NL64 RABO 0135 5489 34.

Er is (ook Nederlands) toezicht op de besteding van gelden en  elke euro/rand met grote zorg wordt besteed.

Op voorhand namens alle slachtoffers die in het project worden opgevangen: ontzettend veel dank!!!